Rc.PR Blog .

"כמו גשר על פני מים סוערים" – התפקיד המכריע של יחסי ציבור בעתות משבר

מאת:

עידית רוזנברג
שותפה במשרד יחסי ציבור ואסטרטגיה תקשורתית "רימון כהן"

"דווקא מאז ה-7 באוקטובר חשוב לי להיות נוכח בתקשורת כיוון שאנחנו מתמודדים עם אתגרים רבים שמשפיעים לנו על העסק ועל התדמית ואני חושב על היום שאחרי". זהו משפט שאמר לי לאחרונה לקוח חדש, מנכ"ל של חברה בתחום הספנות, שבחר לבחון פעילות יחסי ציבור דווקא כעת, בתקופה הנוכחית הלא פשוטה.     

אז אם לקחת דימוי מעולם הספנות והים – העולם העסקי הוא אוקיינוס בלתי צפוי וגלי המשבר, שלעיתים הופכים לצונאמי, מתרסקים על חופיו ומשפיעים אפילו על הארגונים האיתנים ביותר. בין אם מדובר בצונאמי של עיתונות שלילית או מערבולת של אירועים בלתי צפויים, הדרך בה חברה מנווטת במים הבוגדניים האלה עשויה לקבוע את גורלה.

משברים פורצים יום אחד, באופן בלתי צפוי ובלי התראה מוקדמת. כך גם ארועי ה-7 באוק' תפסו את כולנו בהפתעה והצונמי העסקי, ששוטף את השוק מאז, לא פוסח על שום ארגון. כותרות העיתונים זועקות – "גל של פיטורין בחברות ההייטק" , כותרות שללא ספק פוגעות תדמיתית בענף כולו.

בזמנים סוערים כאלה, ישנה משמעות קריטית ליחסי ציבור אפקטיביים,  שכן הם משמשים כמגדלור שמנחה את הדרך בסערה, ומעניקים ביטחון ויציבות ללקוחות, לשוק ולעובדים כאחד.

אז איך בכלל משדרים עסקים בתקופה כזאת?

במיוחד בימים אלה, כתבות חיוביות, שמשדרות "עסקים כמעט כרגיל" מסייעות לתחזק את האמון כלפי החברה או הארגון. תפקידם של אנשי יחסי הציבור, כמו מלחים מיומנים, לנווט את "ספינת התפיסה הציבורית" לעבר נמלים בטוחים יותר. כמובן שבתקופה כזאת, צריך לשלב את הלקוח בתקשורת ב'טאקט' וברגישות ולהיות ערים לאקטואליה. 

כולנו יודעים, שבשוק סוער ותנודתי, משקיעים ובעלי עניין צופים במתרחש בעיניים חדות, נזהרים מכל סימן לצרות. צעד שגוי או חוסר תקשורת מצד החברה עלולים לייצר גלים שליליים בשוק, לפגוע בביטחון המשקיעים ואפילו לגרום לצניחת המנייה. ולכן, על ידי מעורבות יזומה עם התקשורת ובעלי העניין, חברות יכולות להרגיע את השוק בחוסן ובמחויבות שלהן לצלוח את הסערה, וכך להחזיר אמון ויציבות בתוך הכאוס.

כדי לצלוח סערה, לא מספיק מגדלור (במקרה שלנו השוונו אותו ליחסי ציבור) – הדבר החשוב ביותר הוא הצוות שבסיפון. הם הגיבורים שנמצאים ברקע, ובעתות משבר, הם מתמודדים עם לחץ וחוסר ודאות מוגברים, וזקוקים לתמיכה והדרכה כדי לשמור על המוטיבציה. במילים אחרות: יחסי הציבור חשובים גם כדי לשמור על הביטחון של העובדים בחברה. כך, הם הופכים למצפן, שמנחה את הצוות בסערה. על ידי אספקת עדכונים שוטפים, התייחסות לחששות והצעת תמיכה, חברות חייבות לשמור על עובדיהן מעודכנים ומעורבים. בנוסף, מאמצי יחסי ציבור, שמטרתם להדגיש את החוסן של החברה יכולים להגביר גם את המורל ולטפח תחושת אחדות בתוך הארגון, ולהפוך את הצוות לכוח אדיר המסוגל לצלוח כל סערה.

לסיכום, שוב, באמצעות דימויים מעולם הים, אומר כי, בין אם מדובר בבניית אמון עם לקוחות, ייצוב השוק או תמיכה בעובדים, יחסי ציבור חכמים משמשים כסירת ההצלה בסערה, ומהווים חלק חשוב בתמהיל הפעולות שחברות עושות בזמני משבר, על מנת למזער נזקים ובעיקר להצליח לחזור בשלום לחוף מבטחים.  

שתפו את פוסט